De Grand Prix van Bahrein is nog geen minuut bezig. Dan gebeurt het gene wat iedereen vreest. Coureur Romain Grosjean rijdt met zijn auto op enorm hoge snelheid de barrière, en hierbij ontploft zijn auto. Marieke Oord zat er vol afschuw naar te kijken: “Je kan je niet voorstellen dat iemand levend uit zo’n enorme crash stapt. als het anders was afgelopen, durf ik te wedden dat dit me lang bij was gebleven.” De Haas-rijder heeft deze crash wonder boven wonder overleefd, met slechts een paar tweedegraads brandwonden.
Op zondag 30 november ging de GP van Bahrein gruwelijk mis. Grosjean schatte de afstand tussen hem en een andere coureur niet goed in, en reed met zo’n 222 km/u de barrière in.
Na de opluchtende beelden van Romain die de brandende auto uit sprong, vroeg Marieke zich af, hoe is hij er (bijna) zonder verwondingen uit gekomen, hoe is het mogelijk dat hij hier nog is?
Het antwoord? De Halo (en zijn pak, wat vuurbestendig is). Zijn auto spleet in tweeën, en de helft van de auto waar Grosjean in zat, vatte direct vlam. De barrière waar hij tegenaan reed bestond uit drie golvende vangrails, met zo’n twee centimeter tussen elk vangrail. De Halo heeft zijn leven gered, zonder de Halo was hij onthoofd.
Sinds het begin van Formule 1 zijn er heel wat verbeteringen gemaakt aan de auto’s qua veiligheid. De coureurs hebben, helmen gekregen (die zich steeds veiliger ontwikkelden), het stuur is compleet veranderd, en er zijn een boel regels bij gekomen. Dit zijn veranderingen geweest die met de tijd meegingen, en hierdoor zag vrijwel iedereen dit als een upgrade.